23 September 2011

mencari keredhaanMu | denana


suatu cerita yang membawa kita ke arah jalan yang benar....

pada suatu mase dhaulu..tinggal seorang raja bersama-sama anak isteri tercinta di sebuah istana yg megah berdiri..suatu hari..sedang dia tidur..tiba-tiba dia terdengar satu bisikin..bisikan tersebut berkata
''kalau kamu mahu mencari cinta Allah..ikutlah aku" selepas terdengar bisikan tersebut..raja tersebut terpinga-pinga lalu ikut bisikan tadi hingga ke dalam hutan..meninggalkan anak..isteri..istana dan rakyat jelata..
setiba saje dye di dalam hutan..dia telah tersesat..dan terasa lapar..kemudian dia berjalan menghala ke arah sebatang sungai..sedang dia merenung nasib dirinya itu..dia ternampak sebiji buah epal sedang terapung di dalam air melalui arus sungai tersebut..tanpa berfikir panjang..raja tersebut terus mengambil buah epal tersebut dan makan sampai habis..
selepas buah epal tersebut habis dimakan..raja mula berfikir..dari mana datangnye buah epal tersebut..raja tersebut terus melalui arus sungai bertentangan sehinggalah dia terjumpa sebatang pokok epal di tepi sungai..tetapi pohon tersebut berada di dalam kawasan kebun seseorang..
lalu raja itupun terfikir..mesti epal tersebut mmpunyai tuan..lalu raja tersebut rasa menyesal kerana makan buah tersebut tanpa meminta izin tuan punya kebun..
raja tersebut menunggu tuan punya kebun untuk meminta tuan kebun itu menghalalkan buah epal  yang dimakannya itu..tidak lama selepas itu muncul seorang tua..
raja itu pun bertanya adakah seorang tua itu tuan punya kebun tersebut..lalu seorang tua itu menjawab dia lah tuan punya kebun itu..
raja pun menceritakan kejadian yang menimpanya dan meminta orang tua tersebut menghalalkan buah epal yang dimakannya itu
orang tua itu berfikir betapa hebatnye raja tersebut kerana sanggup menunggu dan meminta izin untuk makan sebiji epal yang sudah dibawa arus sungai..lalu orang tua itu berkata dia tidak menghalalkan buah epal tersebut..
raja rasa begitu sedih dan takut lalu berjanji akan buat apa saja untuk menghalalkan buah epal yang dimakannya itu..
orang tu itu berkata yang raja tersebut hendaklah berkahwin dengan anaknya..raja bersetuju..orang tua itu berkata lagi bahawa anaknya itu buta,bisu dan pekak..raja sanggup menerima anak lelaki tua tersebut..
ketika majlis pernikahan antara raja dan anak orang tua tersebut..raja sungguh terkejut melihat isterinya itu..isterinya sangat cantik dan sempurna tidak seperti yang telah diberitahu oleh orang tua dulu..
selepas majlis pernikahannya..raja pergi berjumpa dengan orang tua dan meminta penjelasan kenapa orang tua itu berkata bahawa anaknya itu buta,bisu dan pekak..
lalu orang tua itu tersenyum dan berkata..
anaknya buta daripada melihat perkara-perkara maksiat
anaknya bisu daripada bercakap perkara-perkara yang sia-sia
anaknya pekak daripada mendengar umpatan-umpatan yang ada disekelilingnya...
raja pun sujud syukur atas pemberian Allah S.W.T ke atas dirinya..



by ;
 
Suke story Denana? LIKE jer ! :)


LIKE Fan Page Denana sekali yer? :)

No comments:

Post a Comment

terima kasih drops comments
esok-esok drops lagi yer :)

 
Copyright at 2011-2012,Design and Template Edit by Alyaeyanaqaisara